Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2008

Εκσυγχρονισμός στην Εκπαίδευση



Η Εκπαίδευση είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων των πολιτών και είναι υποχρέωση του κράτους να την παρέχει χωρίς διακρίσεις, ώστε να επιτυγχάνεται η ισότητα ευκαιριών για επιτυχία. Προϋπόθεση για την εκπλήρωση αυτής της υποχρέωσης στον ψηλότερο δυνατό βαθμό είναι η διάθεση περισσοτέρων κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή η αύξηση του ποσοστού του εθνικού εισοδήματος που δαπανάται σ' αυτό τον τομέα. Τούτο θα συντελέσει άμεσα στην αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με αποτελέσματα εξόχως θετικά στην ανάπτυξη της χώρας, δεδομένου ότι ο βασικός πλουτοπαραγωγικός πόρος της Κύπρου είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Η εκπαίδευση μεγεθύνοντας τις δυνατότητές του, αναδεικνύεται στην παραγωγικότερη επένδυση, συνεπώς σε απόλυτη οικονομική αναγκαιότητα.
Η εκπαίδευση αποβλέπει στην καλλιέργεια της προσωπικότητας και γιαυτό οφείλει να προσφέρεται προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες και τα χαρίσματα του κάθε πολίτη. Γενικά στοχεύει στην εμφύτευση των αξιών της κοινωνίας ιεραρχημένων όπως η συσσωρευμένη πείρα της ανθρωπότητας έχει καθορίσει. Συγκεκριμένα σήμερα η εκπαίδευση της ελληνικής κοινότητας της Κύπρου πρέπει να είναι αγωγή προς την κατεύθυνση της δημιουργίας καλλιεργημένων ανθρώπων, με την προσδοκία να καταστούν ολοκληρωμένοι μέσα στο κλίμα της ελευθερίας ενεργοί πολίτες που να συνδυάζουν με σεβασμό προς την πολιτισμική παράδοση του τόπου τα χαρακτηριστικά του Έλληνα Ορθόδοξου Ευρωπαίου. Παράλληλα το κράτος οφείλει να προσφέρει σε όλους όσοι με την παραμονή και την εργασία τους στην Κύπρο συμβάλλουν στην ανάπτυξη του τόπου ανάλογη με τις πολιτιστικές τους παραδόσεις εκπαίδευση.
Η εκπαίδευση είναι αγαθό που το κράτος οφείλει να παρέχει στους πολίτες του συνεχώς και αδιάκοπα, ώστε να εξασφαλίζεται η διά βίου παιδεία. Εντούτοις, η υποχρέωση του κράτους καθίσταται επιτακτική για την προσφορά της συστηματικής εκπαίδευσης κατά το στάδιο της καλπάζουσας ανάπτυξης του ανθρώπου, κατά την παιδική και εφηβική ηλικία. Η λειτουργία των σχολείων ως τόπων συστηματικής εκπαίδευσης οφείλει να προσαρμόζεται ασταμάτητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και ανάγκες της κοινωνίας. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητες πλήθος εκσυγχρονιστικές τομές και παρεμβάσεις.
Ενδεικτικά:
Α. ΤΟΜΕΣ (μακροπρόθεσμες μεταβολές του εκπαιδευτικού συστήματος)
1. Ολοήμερο σχολείο
Ο μαθητής πρέπει να αναλώνει την ημέρα του στο σχολείο το οποίο καλείται να οργανωθεί, ώστε να καλύπτει το σύνολο των βασικών αναγκών του σε γνωστικά αντικείμενα και κοινωνικά βιώματα.
2. Μεταλυκειακή βαθμίδα εκπαίδευσης
Ο ενδιαφερόμενος για παραπέρα σπουδές, αντί της σημερινής παρα-παιδείας, θα ετοιμάζεται συστηματικά στα μαθήματα των ενδιαφερόντων του.
3. Ειδικά σχολεία ταλαντούχων
Οι νέοι στους οποίους διαπιστώνονται τάλαντα στον αθλητισμό ή τις τέχνες πρέπει να είναι δυνατό να καλλιεργήσουν αποτελεσματικά τα χαρίσματά τους σε ειδικά σχολεία όπου χωρίς να παραλείπεται η γενική παιδεία θα εξασφαλίζεται η πρόοδος στο συγκεκριμένο τομέα.
4. Διαφοροποιημένο απολυτήριο Γυμνασίου
Το απολυτήριο του Γυμνασίου θα χορηγείται στο σύνολο των μαθητών που φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλά οι προοπτικές που θα διανοίγει θα είναι διαφοροποιημένες ανάλογα με τις αποκτηθείσες δεξιότητες και την επίδοση του μαθητή στα χρόνια της φοίτησής του.
Β. ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ (βραχυπρόθεσμες ρυθμίσεις)
1. Εισαγωγή της ηλεκτρονικής γνώσης
Ο μαθητής να καθίσταται ικανός να χρησιμοποιεί την ηλεκτρονική τεχνολογία, αλλά και η προσπέλαση των γνωστικών αντικειμένων να πραγματοποιείται μέσω της πληροφορικής.
2. Μείωση του αριθμού των μαθητών κατά τάξη
Ο αριθμός των μαθητών κατά τάξη πρέπει σταδιακά να μειωθεί κατά το ένα τρίτο του σημερινού για να καταστεί αποτελεσματικότερη η διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης.
3. Περιφρούρηση των σχολείων
Οι μεγάλοι κίνδυνοι που απειλούν τη νεολαία μας επιβάλλουν την άμεση περιφρούρηση των εκπαιδευτηρίων, ιδίως στη διάρκεια της λειτουργίας τους.
4. Συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, σε συνδυασμό με εισαγωγή νέων μορφών αξιολόγησης του διδακτικού έργου. Είναι απαραίτητη η ουσιαστική αναβάθμιση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στο οποίο να ανατεθούν ευρύτεροι και ουσιαστικότεροι ρόλοι.
Οι αναφερόμενες τομές και παρεμβάσεις είναι μερικές από πολλές που οφείλουν να γίνουν, ώστε με την συμμετοχή της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση να μπορεί η εκπαίδευσή μας να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά και από θέσεως ισχύος την πρόκληση του ανταγωνισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια: